Initiatiefwetsvoorstel ‘leerrecht’ van D66 naar Raad van State
Op de Internationale Dag van de Rechten van het Kind heeft regeringspartij D66 een initiatiefwetsvoorstel naar de Raad van State gestuurd. Doel van het wetsvoorstel is om het zogenaamde leerrecht te verankeren in nationale wet- en regelgeving. Defence for Children pleit al jaren voor het opnemen van het recht op onderwijs in nationale wet- en regelgeving en verwelkomt het initiatief van D66. Wij zullen het initiatiefwetsvoorstel met belangstelling lezen en hopen dat dit ertoe zal leiden dat thuiszittende kinderen weer de mogelijkheid krijgen om onderwijs te volgen. Daarnaast is het verankeren van het recht op onderwijs in nationale wet- en regelgeving volgens ons essentieel voor het realiseren van een inclusief onderwijssysteem.
Schrijnende verhalen
Momenteel zitten ruim 15.000 kinderen thuis. Tweede Kamerlid Paul van Meenen: “De verhalen achter deze cijfers zijn schrijnend. De meest kwetsbare kinderen worden nu opgegeven en krijgen geen onderwijs. We mogen en kunnen dat niet accepteren.” Defence for Children is het met dit standpunt eens en herkent de schrijnende verhalen. Op onze Kinderrechtenhelpdesk zien we veel zaken van kinderen van wie de ouders er uiteindelijk toe gedwongen worden om een vrijstelling van de leerplicht aan te vragen omdat er geen passende plek voor hun kind is in het huidige onderwijssysteem. En dat terwijl deze kinderen vaak graag willen leren en wel degelijk in staat zijn om zich te ontwikkelen.
Recht op onderwijs en ontwikkeling centraal
Defence for Children vindt het positief dat het recht op onderwijs en het recht op een zo volledig mogelijke ontwikkeling centraal staan in het initiatiefwetsvoorstel. Op grond van het VN-Kinderrechtenverdrag heeft ieder kind recht op onderwijs en dient het onderwijs onder meer gericht te zijn op de zo volledig mogelijke ontplooiing van de persoonlijkheid, talenten en de geestelijke en lichamelijke vermogens van elk kind. De regering moet daarbij zorgen voor gelijke kansen.
Inclusief onderwijs
Defence for Children benadrukt dat het noodzakelijk is dat het internationale kinderrechtenkader voor het recht op (inclusief) onderwijs bij de verankering van het leerrecht een centrale positie krijgt. Defence for Children waarschuwt dat in de praktijk problemen kunnen ontstaan wanneer enkel de drempel voor vrijstelling van de leerplicht wordt verhoogd zonder dat aan het onderwijs extra middelen worden geboden om kinderen daadwerkelijk een geschikte plek op school te bieden. Het is risicovol om enkel wetgeving over de toegang tot het onderwijs te wijzigen. Het onderwijsveld zelf, inclusief de wetgeving daaromtrent, dient inclusief te worden.