Scroll down

Alternate Text
News banner

Follow the Sun: kinderen op de vlucht informeren door middel van theater

Vluchtelingenkinderen kampen met dezelfde problemen en trauma’s als volwassenen. Kinderen zijn nog in ontwikkeling en daardoor kwetsbaar, ze hebben extra steun nodig. Pas wanneer ze goed geïnformeerd zijn over de juridische “spelregels” en hun rechten kunnen ze volwaardig deelnemen in procedures die grote impact hebben op hun toekomst. Het recht van het kind om zijn of haar mening te uiten en het recht dat er aan zijn of haar mening passend belang wordt gehecht is vastgelegd in artikel 12 van het VN-Kinderrechtenverdrag. Dit omvat ook het recht op een informatieve en transparante procedure. Informatie moet worden gegeven op een kindvriendelijke manier, rekening houdend met de leeftijd, ontwikkelingsniveau en de taal en cultuur van een kind.

Kindvriendelijk materiaal

De afgelopen jaren zagen we met hoeveel onzekerheid en onduidelijkheid kinderen op de vlucht te maken krijgen. Dit zette ons aan tot actie. Stichting Bootvluchteling en Defence for Children zijn samen een project gestart om gevluchte kinderen op Lesbos beter te informeren over hun asielprocedure, rechten en toegang tot juridische hulp. Binnen het Europees project ‘Veilige Haven voor Vluchtelingenkinderen’, gefinancierd door de Nationale Postcode Loterij, bieden we rechtshulp aan individuele kinderen in verschillende Europese landen samen met Europese Helpdesk partners en ontwikkelen we kindvriendelijk informatiemateriaal.

Theaterlespakket

We zijn op zoek gegaan naar een passende manier om kinderen te informeren. Wie kunnen ons beter vertellen wat nodig is, dan de kinderen zelf? We hebben gesprekken gevoerd met kinderen, ouders en leerkrachten. We kwamen uit op theater: een speelse, dynamische vorm van kennis overbrengen, waarin kinderen zelf een actieve rolspelen. In samenwerking met theatergroep Changing Stories hebben we het ‘Follow the Sun’ theaterlespakket ontwikkeld dat bestaat uit verschillende theateroefeningen en een script over de asielprocedure. In het verhaal is de leerkracht de verteller en spelen kinderen dat ze een interview afleggen bij een asieldienst. In het verhaal verlaat Ant, de mier, op een dag de stoffige grond. Hij klimt in een zonnebloem die hem leert hoe je het licht van de zon altijd met je mee kunt dragen, al ben je op nog zo’n donkere plek.

Het theaterstuk biedt kinderen een veilige omgeving om zich voor te bereiden op wat hen te wachten staat. Ze worden uit de passiviteit getrokken, en zijn actief in het vertellen van eigen verhaal – zoals het ook zou moeten gebeuren in de praktijk. Hoop is een belangrijk element in het verhaal en het biedt kinderen in schrijnende omstandigheden een zonnig “uitstapje.” Met deze informatie en voorbereiding worden ze beter in staat gesteld hun verhaal te vertellen en worden ze geïnspireerd om voor zichzelf op te komen.

Testen en inzetten op locatie

In oktober 2021 zal Changing Stories het theaterpakket in een samenwerking met de Wave of Hope school te Lesbos tot uitvoer gaan brengen. We hopen dat veel kinderen zich door deze lessen geholpen en gehoord mogen voelen.

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

“Ik dacht dat ik mijn moeder nooit meer zou zien”

Wat heeft een kind alleen op de vlucht nodig na aankomst op een Grieks eiland? Overheidsinstanties en hulporganisaties f…


Lees meer

“Jongens zoals hij weten dat ze moeten knokken om iets te bereiken”

“Ebram zei tijdens een wandeling hier op de kade: ‘Kijk, op zo’n houten boot ben ik ook over zee gekomen, met wel drieho…


Lees meer

“Zonder advocaat zouden wij nog steeds in dat Poolse detentiecentrum zitten”

“We liepen bijna drie uur in de stromende regen door een pikkedonker bos. We wisten niet of we goed liepen en struikelde…


Lees meer
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Door gebruik te maken van onze website gaat u akkoord met ons beleid. Privacy verklaring
Ja
Nee