Scroll down
Auteur: Grieteke Meerman
Credits foto: Ilvy Njiokiktjien
De Indiase Nilofer wil ouders van arme gezinnen overtuigen van de kracht van onderwijs voor meisjes. Dat doet ze in de rol van youth advocate, waarmee ze deel uitmaakt van een groeiend netwerk van meiden die de positie van jonge vrouwen willen verbeteren door kindhuwelijken en kinderhandel aan te pakken en onderwijs toegankelijker te maken.
Voor een gesprek met de negentienjarige Nilofer heb je geen tolk nodig. Deze universiteitsstudente spreekt namelijk perfect Engels. “Ik heb een goede opleiding genoten, grotendeels in het Engels. Maar ik heb er ook van jongs af aan een grote interesse voor gehad. Het is een mooie taal, het klinkt veel liever dan Urdu, mijn moedertaal”, vertelt ze geflankeerd door haar twee zusjes, broertje, oom, vader en opa in het kleine appartement in het centrum van de Indiase metropool Haiderabad. Haar moeder houdt zich schuil in de keuken. “Te verlegen”, zegt haar vader.
Ze gunt niet alleen zichzelf, maar ook andere meisjes een goede opleiding. “Waarom? Omdat de problemen van kindhuwelijken, kinderhandel, kinderarbeid en geweld tegen meisjes en jonge vrouwen gevolgen zijn van een gebrek aan onderwijs. Door kinderen naar school te sturen, weet ik zeker dat we deze issues kunnen uitroeien”, zegt ze. “Kennis is macht. En macht is vrijheid. Als je kennis hebt, kun je doen wat je wilt.”
Om een steentje bij te dragen aan het toegankelijker maken van onderwijs voor meisjes, heeft ze jarenlang op haar eigen school én daarbuiten bijles gegeven aan meisjes die dreigden te zakken voor hun examen Engels. “Daardoor zijn er veel meiden die toch een diploma hebben gehaald”, zegt Nilofer trots.
De drijvende kracht achter Nilofers ambitie is haar oom, die zelf twee zoons heeft en het als zijn missie ziet om de drie dochters van zijn broer te stimuleren een goede opleiding te volgen. ”Wij leiden onze meisjes op, zodat ze later voor zichzelf kunnen zorgen.”
Onlangs heeft Nilofer zich aangesloten bij de jongerenlobbygroep van de Girls Advocacy Alliance: een samenwerking van Plan International Nederland, Terre des Hommes, Defence for Children – ECPAT en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Deze alliantie strijdt in tien landen in Afrika en Azië tegen geweld tegen meisjes en jonge vrouwen en voor de verbetering van de (economische) positie van meisjes en jonge vrouwen door lobby en beleidsbeïnvloeding. De inzet van jongerenlobbyisten is hierbij een belangrijk middel.
In India zijn de belangrijkste doelen van de jongerengroep het terugdringen van het aantal kindhuwelijken, kinderhandel en geweld tegen meisjes en jonge vrouwen. De oplossing zit ‘m in de toegang te verbeteren tot onderwijs zodat meisjes niet economisch uitgesloten worden. Om dit te bereiken, krijgen de youth advocates trainingen die ze leren hoe ze hun boodschap onder de aandacht kunnen brengen bij andere jongeren, hun ouders, religieuze leiders, lokale overheden en andere beslissers.
Nilofer wil zich in eerste instantie richten op haar eigen wijk: een overwegend islamitische gemeenschap waar de meeste vrouwen de hele dag bezig zijn om het huishouden draaiende te houden. “Geen van mijn buurvrouwen heeft een opleiding gehad”, vertelt ze. “Ze zitten de hele dag binnen met hun vier, vijf kinderen, vaak in maar één ruimte, en hebben dus andere prioriteiten dan sparen voor schoolgeld. Maar daardoor groeit ook de volgende generatie zonder onderwijs op. Ik spreek ze weleens aan op straat, dan zeg ik tegen ze: mevrouw, stuur uw kinderen alstublieft naar school. Maar ze luisteren niet naar mij. En dan zie ik hun dochters vaak in de handen van kinderhandelaren belanden.”
Om meer voor elkaar te krijgen, wil Nilofer later een invloedrijke positie bemachtigen. De politiek in? “Nee, dat niet”, zegt ze verlegen lachend. “Ik zou graag professor willen worden in Engels en biologie. Vanuit die positie zou ik iets voor deze kinderen kunnen betekenen. Ik ben namelijk niet van plan om in de klaslokalen te blijven zitten. Tijdens de zomervakantie zet de Indiase overheid altijd leraren in bij de volkstelling. Daarbij gaan ze van deur tot deur om de inwoners in ieder huishouden te tellen. Ik denk dat ik die kans ga benutten om onderwijs te promoten."