De uitdaging
Alle kinderen en jongeren in Nederland hebben recht op onderwijs én recht op passende zorg en ondersteuning om (volwaardig) te kunnen deelnemen aan het onderwijs. Volgens het internationale kinderrechtenkader, moeten onderwijsinstellingen voorzien in de individuele ondersteuningsbehoeften van leerlingen die dit nodig hebben. Onder deze ondersteuningsbehoeften valt ook geestelijke gezondheidszorg. De beschikbaarheid van (jeugd)geestelijke gezondheidszorg in scholen is in Nederland echter geen vanzelfsprekendheid. Juist maatschappelijk kwetsbare groepen als leerlingen en gezinnen met een lage sociaaleconomische status en/of extra ondersteuningsbehoeften worden hierbij extra getroffen. Zij lopen leer- en onderwijsachterstanden op.
Het project 'Jeugd-ggz in het onderwijs' loopt van december 2019 tot april 2021.
Wat doen we?
Defence for Children vindt dat geestelijke gezondheidszorg ook moet worden aangeboden binnen onderwijsinstellingen en zet zich in voor verbetering van de samenwerking van de (jeugd-)ggz met het onderwijs. Om de huidige situatie in kaart te brengen doen we samen met Stichting Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg (NCOJ) vooronderzoek.
- Juridisch- en beleidskader geestelijke gezondheidszorg en onderwijs
Het recht op passende (geestelijke gezondheids)zorg en het recht op onderwijs zoals is vastgelegd in het VN-kinderrechtenverdrag en het VN-Mensenrechtenverdrag Handicap wordt uiteengezet. Het nationale kader van toepasselijke wet-, regelgeving en beleid rondom onderwijs en (jeugd-)geestelijke gezondheidszorg brengen we in kaart en toetsen we aan het internationale kader. Dit levert een analyse op over hoe het huidige nationale kader zich verhoudt tot het internationale kinderrechtenkader en waar het nationale kader belemmerend werkt voor de naleving van de rechten van het kind en waar het ontbreekt aan waarborgen om die rechten beter na te leven.
- Praktijkanalyse met goede voorbeelden uit binnen- en buitenland
De analyse geeft een actueel beeld van de huidige praktijk in Nederland met betrekking tot de samenwerking van de (jeugd-)ggz en het onderwijs, inclusief recente ontwikkelingen en goede en/of veelbelovende voorbeelden, maar ook concrete bouwstenen voor verbetering van de samenwerking tussen de (jeugd-)ggz en het onderwijs in de twee grote onderwijsregio’s. Voor dit onderzoek wordt informatie op zowel landelijk als op lokaal niveau verzameld.