Scroll down

Alternate Text

Wat moet je doen wanneer er zorg geweigerd wordt?

Het is verstandig om van tevoren aan de behandelaar te vertellen dat iemand ongedocumenteerd is en geen verzekering kan afsluiten of kan werken om de kosten zelf te betalen. Deze informatie mag de arts niet zonder toestemming van de patiƫnt delen met de IND, DT&V of andere instanties. Informeer de behandelaar over de Regeling onverzekerbare vreemdelingen en vertel dat deze de zorg op basis van de Regeling kan declareren; vaak zijn behandelaren hier nog niet bekend mee. Hieronder staat een stappenplan als een behandelaar de zorg weigert:

1. De eerste stap bij het weigeren van zorg is om te proberen de behandelaar te informeren over de regeling van het CAK. Als zorg daarna nog steeds geweigerd wordt, vraag dan de verwijzende arts (bijvoorbeeld de huisarts die doorverwijst naar het ziekenhuis) contact op te nemen met de behandelaar, specialist of het ziekenhuis. Het is hoe dan ook verstandig om de huisarts een brief te laten opstellen waarin deze schrijft dat de verzochte zorg medisch noodzakelijk is.

2. Als het ongedocumenteerde kind dan nog steeds geweigerd wordt, is het belangrijk om naar een schriftelijke afwijzing van de zorginstelling te vragen. Als er later een juridische procedure wordt gestart, vormt deze afwijzing belangrijk bewijs.

3. Na het verkrijgen van de schriftelijke afwijzing, kan er een klacht worden ingediend. Dat kan bij verschillende (hulp)organisaties: de Inspectie voor de Gezondheidszorg, Dokters van de Wereld of het Meldpunt Discriminatie. Deze organisaties kunnen de klacht zo nodig doorgeven aan andere personen en organisaties, zodat in ieder geval geregistreerd staat dat een zorgverlener ongedocumenteerden zorg weigert. De organisaties kunnen ook helpen met het ondernemen van stappen.

Soms is het melden van zorgweigering een grote stap, omdat veel ongedocumenteerden bang zijn om ontdekt te worden. Het is echter belangrijk voor alle ongedocumenteerden in Nederland dat in kaart wordt gebracht waar en wanneer er zorg geweigerd wordt. Zodoende blijft de weigering niet onopgemerkt en kan er aan een oplossing worden gewerkt.

Tip: Hoewel ook na een klacht tegen een behandelaar het recht op professionele behandeling blijft bestaan, kunt u ook beslissen om over te stappen naar een andere behandelaar. Bespreek dit met de verwijzende arts en informeer ook de behandelaar tegen wie u een klacht hebt ingediend. Die moet uw dossier dan naar uw nieuwe behandelaar sturen.

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Door gebruik te maken van onze website gaat u akkoord met ons beleid. Privacy verklaring
Ja
Nee