Jaarverslag 2015

Jaarverslag 2015.

Publicatie

Naleving van kinderrechten nastreven blijft een strijd! De Europese vluchtelingencrisis, de toename van het aantal kinderen dat in armoede leeft, het stille leed van mishandelde kinderen. Ons werk lijkt met de dag aan relevantie te winnen. Ieder jaar zetten we stappen vooruit om de rechten van kinderen in Nederland en elders in de wereld te verbeteren. Daarin slagen wij ook in 2015. Het jaar dat voetbalfan Gláucio, zijn zus Márcia en de 17-jarige rechtenstudente-in-de-dop Margarita een verblijfsvergunning kregen. Zij vielen onterecht buiten het Kinderpardon en wij konden ze helpen.

Naast successen in Nederland hebben we ook het vijfjarige Girl Power Programma effectief afgesloten. De kleine lokale organisaties waarmee we in diverse Afrikaanse landen samenwerken zijn nu in staat effectief en succesvol te lobbyen voor kinderrechten. We zijn onder de indruk van kinderen en jongeren die via hun deelname aan de Girls Clubs in onder andere Liberia en Sierra Leone voor hun rechten op kunnen komen.

We kunnen het vele werk niet alleen. Daarom werken wij samen met partners In Nederland en daarbuiten: overheden, overheidsinstanties, maatschappelijke organisaties, brancheorganisaties en experts. Samen hebben we veel bereikt, maar er is nog zo veel meer te doen. De naleving van het VN-Kinderrechtenverdrag is nog lang geen vanzelfsprekendheid. Wereldwijd niet en zoals blijkt uit de grote kritiekpunten van het VN-Kinderrechtencomité in juni 2015, ook in Nederland niet. Daarom zetten we ons in 2016 opnieuw in voor rechtvaardigheid. Voor kinderen in Nederland en daarbuiten.

Download hier het Jaarverslag 2015