ROC Twente wint wedstrijd voor bewustwording tegen seksueel misbruik
Op vrijdag 22 maart 2024 kwamen ruim vijftig leerlingen van negen verschillende mbo-scholen uit heel Nederland samen voor de finale van de jaarlijkse wedstrijd georganiseerd door Defence for Children – ECPAT NL. Het doel van deze wedstrijd was om een gadget te bedenken en presenteren dat kan worden verspreid onder personeel in de reisbranche. Dit gadget heeft als doel bewustwording te creëren over seksueel misbruik en personeel aan te moedigen verdachte situaties te melden.
Voorbereiding en presentatie van ideeën
Na een voorlichting vanuit Defence for Children – ECPAT NL, gingen de studenten op iedere mbo-school in kleine groepjes aan de slag met het uitwerken van verschillende ideeën. Vervolgens zijn per school alle ideeën gepresenteerd op schoolniveau, waarbij het winnende team de eer kreeg om deel te nemen aan de finale.
Jury en winnaars
De jury bestond uit Noor van Hoorn (beleidsadviseur bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid), Frank Radstake (directeur van ANVR) Ellen Bulthuis (docent aan de hogeschool InHolland) Lana Boronis (vertegenwoordiger uit de touroperatorbranche) en Mylene Tabernal (persvoorlichter bij Defence for Children). De jury complimenteerde alle studenten voor hun uitstekende presentaties, de relevante verbindingen met hun eigen studiegebieden en de praktische toepasbaarheid van hun bedachte gadgets binnen de reisbranche.
Uiteraard kon er maar één winnaar zijn en dat waren de studenten van het ROC van Twente in Enschede. Zij presenteerden een pasjeshouder met daarop de pakkende slogan: ‘Protect the children like you protect your cards’. Vooral de krachtige boodschap van de slogan maakte indruk op de jury. Bovendien hadden de studenten enkele prototypes meegenomen, waardoor de jury een goed beeld kreeg van de uitvoering van de gadget.
Creatieve concepten en eervolle vermeldingen
Het notitieboekje met de slogan ‘Turn notes into actions’ van MBO Zaandam verdiende een eervolle tweede plaats. De jury prees de krachtige boodschap die aanzet tot actie. Dit waardevolle gadget zal binnen de school worden uitgedeeld aan eerstejaarsstudenten voordat zij op stage gaan, waarmee het belang van bewustwording en actie tegen seksueel misbruik in de reisbranche verder wordt benadrukt.
Dit jaar kwamen de studenten weer met creatieve concepten, variërend van herbruikbare koffiebekers tot privacyset blockers. Enkele opvallende voorstellen waren onder meer een draagtas met de boodschap ‘Tote the message’ van het Dulon College in Ede en een sleutelhanger/ flessenopener met de slogan ‘Wees een held en meld’ van De Rooi Pannen in Breda. Andere originele ideeën waren onder meer een zonnebril met de tekst ‘Don’t just enjoy the sun, enjoy the peace around you’ van het ROC van Amsterdam en een UV-lampje met de boodschap ‘See the hidden signs’ van MBO Utrecht. Elk concept benadrukte op unieke wijze het belang van bewustwording en actie tegen seksueel misbruik in de reisbranche.
Realisatie en verspreiding van het winnende gadget
Met het beschikbare budget van 1.800 euro, gefinancierd door Kinderpostzegels, zullen de pasjeshouders daadwerkelijk worden geproduceerd. Deze worden vervolgens bij voorlichtingen en trainingen vanuit Defence for Children – ECPAT NL verspreid onder het personeel van de reisorganisaties, waarmee de bewustwording over en de strijd tegen seksueel misbruik in de reisbranche verder wordt ondersteund.
Campagne Don't look away
Lees hier meer over de Don't look away-campagne of vul hier (anoniem) een formulier in wanneer u getuige bent geweest van kindermisbruik.