Start campagne #StopWeeshuistoerisme
#StopWeeshuistoerisme en #goodintentionsbadidea. Met die hashtags start Better Care Network Netherlands, de koepelorganisatie van acht kinderorganisaties, vrijdag een multimediale campagne. Het doel is om de duizenden Nederlandse jongeren die jaarlijks vrijwilligerswerk in een weeshuis willen gaan doen, te overtuigen iets anders te gaan doen. We doen dat door hen te informeren over uitbuiting van kinderen in de weeshuizen en hechtingsproblematiek die ze krijgen door de vele wisselingen van verzorgers.
Elk jaar gaan circa 8.000 Nederlandse jongeren vrijwilligerswerk doen, en weeshuizen zijn al jaren de meest populaire bestemming. Met de inzet van social media en de nieuwe website www.stopweeshuistoerisme.nl worden de jongeren aan het denken gezet.
'Je denkt dat je iets goeds doet, maar het tegenstelde is waar', aldus presentatrice Nicolette van Dam, die met UNICEF in Cambodja een weeshuis bezocht. Gemiddeld 80 procent van de kinderen in weeshuizen, die met name in toeristische gebieden zijn opgezet in landen als Nepal, Cambodja of Ghana, heeft nog een of beide ouders. De kinderen zitten in een weeshuis omdat hun ouders te weinig geld hebben. Maar ze krijgen nauwelijks zorg en moeten hard werken om toeristen te entertainen. Er zijn tal van voorbeelden van malafide praktijken waarbij omstandigheden in weeshuizen bewust slecht worden gehouden zodat toeristen geld blijven geven. 'Het is een grote scam', aldus kinderrechtenexpert Bruce Grant.
Ook de 20-jarige Robin uit Alkmaar zag hoe de geldmachine werkte, toen ze in Nepal in een weeshuis ging meehelpen. Ter plaatse bleek waar de forse bijdrage die zij en haar twee vriendinnen moesten betalen voor hun overnachting heen ging. 'Alleen de kinderen van de eigenaar van het weeshuis hadden mooie kleren, zij gingen naar een dure school. De andere kinderen liepen op blote voeten en kregen niks.'
'Het was verschrikkelijk als de vrijwilligers weer vertrokken', vertelt de Cambodjaanse Sinet, die haar tienerjaren in een weeshuis doorbracht. 'Elke keer weer voelde het als verlaten worden. Ik ben nu volwassen, maar ik weet nog steeds niet welke mensen ik kan vertrouwen. Dat heb ik nooit geleerd. De mensen op wie ik gesteld raakte, vertrokken altijd weer – jaar in jaar uit.'
Afgelopen jaren richtte Better Care Network Netherlands zich met name op de bemiddelingsbureaus, die vanuit Nederland een groot deel van het weeshuistoerisme faciliteren, om hen te helpen het aanbod van weeshuizen uit hun assortiment te halen. Met de campagne #StopWeeshuistoerisme richt de organisatie zich voor de eerste keer op de vrijwilligers zelf. Want zij moeten uiteindelijk voor duurzaam vrijwilligerswerk kiezen.
www.stopweeshuistoerisme.nl