Laat het kind niet in het donker staan
Een mechanisch oplaadbare knijpkat (zaklampje) met de tekst: Laat het kind niet in het donker staan, is het winnende idee van de landelijke ECPAT-wedstrijd onder middelbare toerismeopleidingen die op 18 februari 2011 plaatsvond in het Kinderrechtenhuis in Leiden. Leerlingen van de school Landstede uit Zwolle hadden dit winnende idee bedacht.
Ongeveer driehonderd leerlingen van middelbare toerismeopleidingen uit het hele land bedachten in groepjes plannen om kindersekstoerisme onder de aandacht van reizigers te brengen. Het groepje met het beste idee werd door de school afgevaardigd naar de landelijke finale. Dit jaar waren afgevaardigden uit Goes, Groningen, Almelo, Zwolle, Den Haag en Eindhoven. De schoolwinnaars presenteerden hun plan aan een jury. De jury, bestaande uit Oad Reizen, Travel Counsellors, NHTV en ECPAT, beoordeelde de plannen aan de hand van originaliteit, uitvoerbaarheid op korte termijn, bereik onder reizigers, duurzaamheid, kans van slagen en realiseerbaarheid binnen een budget van 1.800 euro.
Opvallend was dit jaar het gebruik van social media. De leerlingen van het Mondriaan uit Den Haag hadden bij de presentatie een bijzonder leuk filmpje bij hun idee van een navulbare desinfecterende handspray met de slogan: Keep your hands clean. De Rooi Pannen in Eindhoven kwamen met een Bluetooth paal waarmee ECPAT-berichtjes verzonden kan worden. Ook het duurzame aspect kwam goed aan bod. Leerlingen uit Goes hadden herbruikbaar blikjes bedacht met zaadjes om vergeet-me-nietjes te laten groeien. Almelo en Groningen blonken uit in het hoge aantal gadgets, namelijk 7500 pinpashouders (Almelo) en 2650 sleutelhangers met een zaklampje (Groningen). De leerlingen hadden met veel plezier aan de opdracht gewerkt en waren dan ook teleurgesteld toen ze niet hadden gewonnen.
De jury had de knijpkat als winnend idee gekozen wegens de aansprekende slogan en de duurzaamheid van het product. Naast de knijpkat had het groepje ook posters en flyers ontwikkeld. De knijpkatten worden verspreid op de Vakantiebeurs onder mensen die reizen maken naar bestemmingen waar kindersekstoerisme voorkomt.