Scroll down

Alternate Text
Blog banner

Meest gestelde vragen aan de Kinderrechtenhelpdesk tijdens coronacrisis

Paulette van Oosten 

Stagiaire jeugdrecht 

Ook tijdens de coronacrisis wisten ouders, kinderen, hulpverleners en andere professionals de Kinderrechtenhelpdesk van Defence for Children te vinden. Uit hun vragen blijkt dat de coronamaatregelen een grote impact op de situatie van kinderen heeft. In deze blog deel ik graag de belangrijkste vragen en situaties die tijdens de coronacrisis bij ons binnenkwamen.

Dakloosheid 

Ieder kind heeft het recht op onderdak. Dat geldt zeker tijdens de aanpak van het coronavirus. Toch belandden kinderen samen met hun ouders ook tijdens de coronacrisis op straat omdat zij geweigerd werden bij maatschappelijke opvang of omdat zij de opvang moesten verlaten. In meerdere gemeenten werden gelukkig extra mogelijkheden voor opvang van gezinnen gevonden. Maar naarmate de maatregelen versoepelden, namen helaas af ook diezelfde maatregelen af. Nu de coronacrisis heeft aangetoond dat er passende oplossingen voor gezinnen en kinderen, die anders op straat belanden, kunnen worden gevonden, is het nodig dat deze mogelijkheden ook komende tijd blijven bestaan.

Omgang en contact

Een aanzienlijk deel van de vragen ging over omgang en contact tussen kinderen en hun ouders. Bij gescheiden ouders die een omgangsregeling hebben, werd deze regeling niet altijd nageleefd vanwege zorgen om het coronavirus. Ook bleek uit signalen dat jeugdinstellingen niet altijd de door de overheid aangekondigde versoepelingen voor omgang en contact overnamen.

De uitzonderlijke situatie die door het coronavirus ontstond, vraagt om enige creativiteit bij het vinden van oplossingen voor omgangsregelingen. Videobellen of contact via het raam zijn voorbeelden van oplossingen. Dit vereist samenwerking tussen ouders onderling en goede communicatie. Helaas hebben wij op de Kinderrechtenhelpdesk situaties gezien waarin dit niet gebeurt. Het is altijd, en al helemaal in een crisis zoals deze, belangrijk om maatwerk te leveren en beslissingen te nemen die in het belang van het kind zijn.

Onderwijs

Kinderen tussen 5 en 16 jaar hebben een leerplicht, waardoor zij niet zomaar thuis mogen worden gehouden. Door het coronavirus waren sommige ouders bezorgd over verhoogde besmettingskansen voor hun kinderen en zichzelf zodra hun kinderen weer naar school zouden gaan. De leerplicht en de zorgen van ouders botsten in deze situatie. Dit leverde spanningen op. We zagen dat scholen hard werkten om kinderen zo goed mogelijk te ondersteunen. Verder was het volgen van digitaal onderwijs in jeugdinstellingen aan het begin van de coronacrisis niet altijd mogelijk. Door versoepelingen van de maatregelen hebben deze kinderen in de meeste gevallen gelukkig weer onderwijs kunnen volgen.

Vragen van kinderen

Ook tijdens de coronacrisis wisten kinderen de Kinderrechtenhelpdesk met hun vragen te vinden. Kinderen namen bijvoorbeeld contact met ons op omdat zij ervoor kozen om een schoolopdracht over kinderrechten te doen. Zij maakten zich zorgen om andere kinderen die door de coronacrisis thuis in een onveilige situatie zaten. Ook nam een jongen contact met ons op omdat hij van zijn school te horen kreeg dat zijn ouders niet bij zijn diploma-uitreiking mochten zijn.

Inmiddels zijn veel maatregelen versoepeld, maar we zijn nog niet helemaal terug naar ‘normaal’. Ik ben blij dat kinderen en ouders ons ook tijdens de coronacrisis hebben weten te vinden. Ik vind het belangrijk dat kinderen weten wat hun rechten zijn, vooral in tijden van crisis. Hopelijk is het niet meer nodig dat kinderen ons vragen stellen naar aanleiding van de coronacrisis. Maar als er dan toch vragen zijn, beantwoorden wij ze natuurlijk graag!

Meer informatie:

 

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Door gebruik te maken van onze website gaat u akkoord met ons beleid. Privacy verklaring
Ja
Nee