Scroll down
Wat lever het keurmerk op voor een bedrijf? Hieronder een aantal belangrijke punten.
Seksuele uitbuiting is een ernstige schending van de rechten van kinderen en brengt schade aan het slachtoffer, de gemeenschap en het imago van toeristische organisaties en de bestemming in zijn geheel. Kinderen hebben recht op bescherming tegen seksuele uitbuiting. De reis- en toerismesector heeft een verantwoordelijkheid in de bescherming van kinderen tegen seksuele uitbuiting, aangezien faciliteiten van de toerismesector worden misbruikt voor seksuele uitbuiting van kinderen.
Wanneer een hotel of reisorganisatie in het nieuws komt vanwege uitbuiting van minderjarigen, is de imagoschade enorm. Zo’n voorval zal via zoekmachines en op sociale media nog lang herinnerd worden. Met The Code kan een organisatie aantonen dat het bedrijf maatregelen neemt om kinderen op vakantiebestemmingen te beschermen tegen seksuele uitbuiting.
Aan accommodaties worden allerlei kwaliteitseisen gesteld, zoals de kwaliteit van bedden en douche. In een bestemming waar seksuele uitbuiting van kinderen voorkomt is het onwenselijk dat klanten geconfronteerd worden met seksuele uitbuiting van minderjarigen. Het is daarom belangrijk maatregelen te nemen om dit te voorkomen.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) wordt steeds belangrijker en minder vrijblijvend. Internationale richtlijnen (OECD, ISO 26000, UNGP) en overheden (nationaal/EU) verplichten bedrijven om de mensenrechten te integreren in hun beleid en werkzaamheden. The Code is een praktische tool voor een bedrijf in de reis-, toerisme- en horecasector om invulling geven aan het MVO-beleid ten aanzien van de bescherming van kinderen tegen seksuele uitbuiting.
Met The Code is de bescherming van kinderen structureel ingebed in de bedrijfsvoering en niet afhankelijk van iemand die toevallig een bepaalde positie vervult. Doordat er jaarlijks gerapporteerd wordt en een actieplan wordt opgesteld, blijft de training van personeel en de voorlichting van reizigers op de agenda staan.
Toeristen vinden het steeds belangrijker dat de reisindustrie maatregelen neemt om kinderen op vakantiebestemmingen te beschermen tegen de nadelige effecten van toerisme. De bescherming van kinderen wordt hierbij als erg belangrijk aangemerkt. De The Code is een instrument waarmee aan klanten duidelijk gemaakt kan worden dat de organisatie de bescherming van kinderen op vakantiebestemmingen serieus neemt. Na ondertekening van de Code, kunnen organisaties het logo van The Code en ECPAT gebruiken in hun communicatie.
Het actief bestrijden van seksuele uitbuiting van kinderen is ook belangrijk om het imago van vakantiebestemmingen te beschermen en te verbeteren. Bestemmingen met een reputatie van seksuele uitbuiting van kinderen komen hier moeilijk vanaf. Dit heeft een negatief effect op toeristenaantallen. Economisch gezien is het dus van belang om op risicobestemmingen seksuele uitbuiting van kinderen te bestrijden en deze op die manier aantrekkelijk te maken/houden voor mainstream toeristen.