De uitdaging
Het recht op inclusief onderwijs is waarvoor kinderrechtenorganisatie Defence for Children zich sterk maakt. Onderwijs waar kinderen met én zonder beperking samen kunnen leren, werken en spelen. Het recht op inclusief onderwijs volgt uit het VN-Mensenrechtenverdrag Handicap en het VN-Kinderrechtenverdrag.
Veel scholen, beleidsmakers en andere professionals vragen zich echter af hoe ze inclusief onderwijs moeten realiseren in de praktijk. Hoe financieren en organiseren we ondersteuning? Wat is nodig om van inclusie een succes te maken voor álle kinderen? De stap om daadwerkelijk van start te gaan met de transitie naar inclusie onderwijs is groot. Om deze stap kleiner maken, worden er via het platform In1school goede voorbeelden van inclusief onderwijs in de praktijk gedeeld en kennis en ervaring op dit gebied uitgewisseld. Het platform (de website www.in1school.nl) is actueel en wordt wekelijks bijgehouden met nieuwe berichten. Hier laten we zien dat inclusief onderwijs mogelijk is.
Wat doen we?
Platform In1school informeert en inspireert kinderen, ouders, scholen, bestuurders, samenwerkingsverbanden en beleidsmakers. We zoeken en verspreiden voorbeelden van goede praktijken van inclusief onderwijs die kunnen inspireren en wisselen onze kennis en ervaring op dit gebied uit met anderen. Daarnaast doen we onderzoek naar de ontwikkelingen rondom inclusief onderwijs en bieden concrete handvatten voor de transitie hier naartoe. Ook vinden wij het belangrijk om de wereldwijde kennis over inclusief onderwijs beschikbaar te maken voor een breed publiek.
Vanuit platform In1school wordt er ook live kennis gedeeld over inclusief onderwijs, in de vorm van masterclasses. Elke masterclass, gehouden op een school die pioniert op dit gebied, heeft een eigen 'master' en een eigen thema. Tijdens de masterclasses worden scholen, beleidsmakers en andere professionals uitgenodigd om met elkaar in gesprek te gaan over inclusief onderwijs en de vraagstukken die daarbij komen kijken. Om de waardevolle informatie breder te delen en een direct inzetbare vorm te geven, zijn er op basis hiervan drie inspiratiewaaiers en een stappenplan voor inclusief onderwijs ontwikkeld.