Scroll down

Alternate Text

Het Cultural Literacies' Value in Europe (CLiViE)-project

Het Cultural Literacies' Value in Europe (CLiViE)-project ontwikkelt een Theory of Change (ToC)-methodologie en een Social Return on Investment (SROI)-raamwerk. Het doel hiervan is om ons begrip te vergroten van de waarde van culturele geletterdheid door Arts Based onderwijs over sociale

Het CLiViE-project wordt uitgevoerd in vier hoofdfasen:  

  • het ‘brengt’ Arts Based onderwijs ‘in kaart’ binnen de context van het leren van culturele geletterdheid in verschillende leeromgevingen en in verschillende stadia van de opleiding van een jongere;  
  • het ‘evalueert’ Arts Based onderwijs om de werkelijke output en resultaten ervan te helpen identificeren en beoordelen;  
  • het ‘waardeert’ Arts Based onderwijsactiviteiten door het berekenen van de impact ervan op het vergroten van ons begrip van het ‘waar’, ‘wanneer’, ‘wat’ en ‘hoe’ de culturele geletterdheid van jongeren wordt ontwikkeld en gedifferentieerd in verschillende leeromgevingen;  
  • het ‘oefent’ pedagogieën door een innovatieve reeks praktijken en materialen te ontwikkelen om Arts Based onderwijzers te ondersteunen bij het ontwikkelen van sociale rechtvaardigheid en inclusie en het verbeteren van het leven van jongeren door middel van collaboratieve pedagogiek. 

Het project is ontworpen om te voldoen aan de drie belangrijkste onderzoeksresultaten van het werkprogramma:  

  • de ToC-methodologie en het SROI-kader voor culturele geletterdheid zullen ons begrip van de waarde van culturele geletterdheid voor sociale cohesie direct vergroten;  
  • Het aantonen van de waarde van Arts Based onderwijs en de collaboratieve pedagogische praktijken op het gebied van culturele geletterdheid door middel van de co-creatie van praktijkgemeenschappen (communities of practice) en een programma voor professionele ontwikkeling (professional development programme) voor Arts Based onderwijzers zal het geven van opdrachten voor activiteiten die de culturele geletterdheid in Europa zullen vergroten ondersteunen;  
  • De innovatieve methodologie voor het verzamelen (en betrekken) van gegevens door middel van emotionele cartografie zal jongeren in staat stellen om een stem te vinden door middel van effectievere initiatieven om culturele geletterdheid rond Europese culturen te bevorderen.  

Cruciaal is dat we bij het berekenen van de impact van Arts Based onderwijs niet proberen te vertrouwen op wiskundige taal in de beleidsvorming. In plaats daarvan willen we deze kennis integreren in een breder en rijker gesprek over het belang van Arts Based onderwijs voor jongeren in de moderne samenleving. Het CLiViE-project is georganiseerd in acht werkpakketten. Ze worden geleid door verschillende partners en gecoördineerd door de hoofdpartner. De bijdrage van Defence for Children Nederland is gericht op het bevorderen van betekenisvolle jongerenparticipatie in beleidsvorming over kunstonderwijs en culturele geletterdheid. 

Partners in het project

De Universiteit van Helsinki is de coördinerende organisatie van het CLiViE-project. Defence for Children Nederland is een van de twaalf partnerorganisaties.

De andere partnerorganisaties zijn Univerzita Karlova (Tsjechië), Daugavpils Universitate (Letland), Julian Cochran Foundation (Polen), Kūrybinės jungtys (Litouwen), Rigas Stradina Universitate (Letland), Szkola Glowna Handlowa w Warszawie (Polen), Sinfonia Varsovia (Polen), Technische Universitaet Muenchen (Duitsland), Università degli Studi di Milano – Bicocca (Italië),Vytautas Magnus University (Litouwen) en Helsingen Nuorten Miesten Kristillen Yhdistys (Finland).

Het CLiViE-project ontvangt financiering van de Horizon Europe Research and Innovation Programme van de Europese Unie. 

Meer informatie

https://www.clivieproject.eu/

 

 

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Door gebruik te maken van onze website gaat u akkoord met ons beleid. Privacy verklaring
Ja
Nee