Scroll down

Alternate Text

Resultaten 2018 meisjesrechten: jaarverslag Girls Advocacy Alliance

In de Girls Advocacy Alliance werkt Plan International Nederland samen met Terre des Hommes, Defence for Children – ECPAT en het ministerie van Buitenlandse Zaken aan het uitbannen van geweld tegen meisjes en jonge vrouwen en aan het versterken van hun economische kansen door middel van lobby en advocacy. Het programma loopt van 2016 – 2020 en wordt uitgevoerd in tien landen: Ethiopië, Sierra Leone, Liberia, Ghana, Kenia, Uganda, India, Bangladesh, Nepal en de Filipijnen. We blikken in het jaarverslag 2018 terug op het derde jaar van programma.

Dit jaar heeft goede resultaten opgeleverd. Zo heeft Defence for Children Sierra Leone samen met andere ngo’s een zaak aangespannen tegen de regering bij het gerechtshof van ECOWAS (Economische Gemeenschap van de landen van West-Afrika) om af te dwingen dat zwangere meisjes regulier onderwijs mogen volgen. In Ghana komen  op regionaal niveau in Obuasi de partners bijeen met het lokale maatschappelijke middenveld, het regionale kinderbeschermingscomité en lokale leiders om te pleiten voor meer prioriteit voor de bescherming van meisjes tegen seksueel geweld, kindhuwelijken en kinderarbeid. In Ethiopië zorgt het werk van onze lokale partner Forum for Sustainable Child Empowerment ervoor dat 196 gemeenschapsleiders artikelen opnemen in hun lokale wetten die schadelijke praktijken zoals commerciële en seksuele uitbuiting van kinderen, kinderhandel en economische uitsluiting van meisjes tegengaan. En organiseert Defence for Children Liberia een vreedzaam protest in de hoofdstad tegen de voorgestelde aanpassing van de wet inzake verkrachting. De straf voor verkrachting wordt namelijk verlaagd.

In het jaarverslag is te lezen hoe wij dit proberen te bewerkstelligen en hoe wij verder gaan.

Girls Advocacy Alliance Jaarverslag 2018

Pers banner