Tips voor pleegkinderen, (pleeg)ouders en medewerkers in de pleegzorg
Als pleegkind, (pleeg)ouder of medewerker in de pleegzorg heb je elkaar nodig om er voor te zorgen dat de pleegzorg goed verloopt. Daarom zijn de gesprekken die je samen voert heel belangrijk. Als je elkaar spreekt, wil je dat iedereen zich fijn voelt en dat er naar elkaar geluisterd wordt. De tien tips in de flyer opgesteld door Q4C helpen daarbij! De flyer kan bewaard worden in een portemonnee en gebruikt worden als input voor een gesprek. De hulp die kinderen en jongeren krijgen in de pleegzorg moet van goede kwaliteit zijn. Daar hebben zij recht op. Maar wat is eigenlijk 'kwalitatief goede', 'juiste' of 'passende' hulp? En wie bepaalt dat? Om hierachter te komen heeft Q4C onderzoek gedaan en de Q4CKwaliteitsstandaarden voor jeugdhulp ontworpen. Deze twintig kwaliteitsstandaarden zijn door kinderen, jongeren en hun (pleeg)ouders uit de pleegzorg en jeugdhulp opgesteld. Q4C heeft tot doel om het perspectief van het kind in de jeugdhulp meer centraal te stellen en zo de kwaliteit van de jeugdhulp te verbeteren.
Het project Q4C Pleegzorg is uitgevoerd door Stichting Alexander, Defence for Children en JongWijs, samen met diverse pleegzorgaanbieders. Het project is gefinancierd door Stichting Kinderpostzegels.
De vouwfolder met tien tips voor een goed gesprek is hier te downloaden of aan te vragen via info@defenceforchildren.nl