Powerbank wint de ECPAT-AccorHotels finale
Ruim driehonderd leerlingen van middelbare toerismeopleidingen uit het hele land ontvingen een gastles van ECPAT en bedachten in groepjes een gadget om kindersekstoerisme onder de aandacht van AccorHotels personeel te brengen. Het groepje met het beste idee werd door de school afgevaardigd naar de landelijke finale. De schoolwinnaars presenteerden in Novotel Amsterdam City hun plan aan de jury, bestaande uit AccorHotels en ECPAT. De jury beoordeelde de plannen aan de hand van originaliteit, uitvoerbaarheid op korte termijn, bereik onder personeel, duurzaamheid en realiseerbaarheid binnen een budget van 1.800 euro. Dit bedrag werd gesponsord door AccorHotels in het kader van hun duurzaamheidsprogramma Planet21 WATCH (We Act Together for CHildren). Ook Ibis Amsterdam City West en Novotel Amsterdam City droegen bij aan de sponsoring van het project.
Twee winnaars
Twee groepjes presenteerden een powerbank als gadget. Toch waren er verschillen. Leerlingen van de Rooi Pannen hadden de slogan: "Show the power you have -> Stop child sex tourism. Report at www.reportchildsextourism.eu." De leerlingen van Noorderpoort College hadden aandacht voor duurzaamheid doordat hun powerbank op te laden was via zonne-energie. Zij hadden als slogan: "Charge people who use children. Report at www.reportchildsextourism.eu." Beide ideeën worden geïntegreerd tot één gadget dat daadwerkelijk wordt geproduceerd en uitgedeeld onder AccorHotels personeel. |Op vrijdag 31 maart 2017 vond de finale plaats van de jaarlijkse wedstrijd dat werd georganiseerd door Defence for Children-ECPAT in samenwerking met AccorHotels. De opdracht was om een gadget te bedenken met een passende slogan voor het personeel van een aantal AccorHotels met als doel dat zij herinnerd worden aan de bescherming van kinderen tegen seksuele uitbuiting. Leerlingen van De Rooi Pannen uit Tilburg en Noorderpoort uit Groningen waren beide winnaars met een powerbank om je telefoon mee op te laden.
Driehonderd leerlingen
Het Scalda College uit Middelburg presenteerde een sleutelhanger in de vorm van een sleutel met de slogan "You are the key." Leeuwenborgh Opleidingen kwam met een tas van duurzaam materiaal met de slogan: "Would you go wild if it was your child." ROC Mondriaan hadden een Roll-out pen met informatie over het herkennen en het melden van kindersekstoerisme. Zij spoorden mensen aan om te: "REACT, PROTECT, REPORT". Leerlingen van ROC A12 uit Ede kwamen met een key cord en pashouder met de tekst: "(You can) Be the key to protect humanity." De leerlingen hielden goede presentaties en maakten het de jury erg moeilijk om een winnaar te kiezen!