Studenten van ROC Mondriaan winnen ECPAT wedstrijd
Met waterdichte opberghoesjes en de slogan 'Keep what's valuable protected – stop child sex tourism' wonnen leerlingen van ROC Mondriaan, School voor Toerisme en Recreatie, de jaarlijkse ECPAT wedstrijd 2014. Zo´n 250 leerlingen afkomstig van zeven middelbare toeristische opleidingen ontvingen een gastles van ECPAT over de bestrijding van kindersekstoerisme en gingen aan de slag om een gadget te bedenken dat door touroperators verspreid kan worden aan hun klanten. Het doel van de gadget is om reizigers bewust te maken van kindersekstoerisme en mogelijkheden tot melden. ECPAT heeft voor deze wedstrijd 1.800 euro beschikbaar gesteld en zal 1000 opberghoesjes laten maken.
De jury, bestaande uit vertegenwoordigers van de ANVR, TUI, SNP, Travel Counsellors, Koning AAP-Shoestring-YourWay2Go, NHTV en ECPAT, had de zware taak om een winnaar te kiezen. De jury keek onder andere of het gekozen product bruikbaar is voor toeristen, duurzaam in gebruik en of slogan pakkend was.
ECPAT organiseert de wedstrijd al meer dan tien jaar. Ook dit jaar hadden de leerlingen weer goed nagedacht over wat een toerist gebruikt tijdens de reis, hoeveel stuks er geproduceerd kunnen worden voor het beschikbare budget en een slogan bedacht. De ideeën die helaas niet hebben gewonnen bestonden uit speelkaarten, kofferriemen, knijpportemonnees, reinigende handgel, inklapbare haarborstels en universele stekkers.