Scholieren bedenken gadget voor reizigers: UV-armband
Meer dan 200 leerlingen van vijf MBO toerismescholen deden mee aan de jaarlijkse wedstrijd van Defence for Children-ECPAT. De leerlingen bedachten een gadget dat op vakantie gebruikt kan worden en waarop een slogan staat waardoor mensen in actie komen om vermoedens van kindermisbruik te melden als ze in het buitenland zijn. Vanwege Corona werd de finale niet bij de touroperator Shoestring gehouden, maar online. Het winnende idee kwam van het Da Vinci College uit Dordrecht. Leerlingen hadden als gadget UV-armbanden bedacht met de slogan: “If you don’t trust it, check it”.
Voorafgaand aan de wedstrijd kregen de leerlingen een gastles van Defence for Children-ECPAT, waarna ze in groepjes van drie tot vijf leerlingen aan de opdracht werkten. Er werd eerst een wedstrijd in de school gehouden. Het winnende idee werd ingestuurd voor de landelijke finale. De jury vond de gadget modern en ludiek. Ook de boodschap dat mensen contact met het Meldpunt kunnen opnemen als ze niet zeker van hun zaak zijn vond de jury goed. Het aantal dat geproduceerd kan worden voor de 1.800 euro is ook aanzienlijk (2.150 stuks). De jury had het echter niet makkelijk. Andere ideeën waren:
- Dulon College: 951 oordopjes. Slogan: ‘Enjoy the Silence – report the abuse’
- De Rooi Pannen Breda: 2.160 dominospellen. Slogan: ‘Dont play games with children, report child sex tourism’
- Mondriaan College: 2.800 pleisterdoosjes. Slogan: ‘Some wounds will never heal. Report it – Don’t ignore it!’
- Noorderpoort College: 1.700 fietsbellen. Slogan: ‘Bel snel, bij kindersekstoerisme in het spel!’
Het bedrag van 1.800 euro wordt gefinancierd door de Europese Commissie uit het project: Alert Actors Report.