Tweede Kamer vraagt erkenning inclusieve ‘Samen naar School’ klas
Op 3 maart stemt de Tweede kamer in met de motie van Lisa Westerveld (GroenLinks) en Peter Kwint (SP) om de inclusieve ‘Samen naar School’ klassen als onderwijs te erkennen. De Tweede Kamer roept daarmee de regering op het onderwijs dat in deze klassen gegeven wordt officieel te erkennen. De motie stelt dat de ‘Samen naar School’ klas bijdraagt aan inclusief onderwijs dat voor kinderen met én kinderen zonder beperking van meerwaarde is. Defence for Children is verheugd dat de motie is aangenomen, het is een stap in de goede richting als het gaat om het realiseren van inclusief onderwijs. De kinderrechtenorganisatie roept de verantwoordelijke minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media op deze motie uit te voeren.
'Samen naar School' klas zorgt voor inclusieve leeromgeving
De ‘Samen naar School’ klas is een initiatief van de stichting Het Gehandicapte Kind, die projecten financiert om kinderen en jongeren te helpen zo zelfstandig en volwaardig mogelijk te leven. ‘Samen naar School’ biedt hiervoor mogelijkheden in het onderwijs. Kinderen met een (meervoudige) beperking, waarvoor in het huidige onderwijssysteem geen passende plek bestaat, kunnen hier terecht. De klassen bevinden zich in reguliere scholen waar een aangepast lokaal aanwezig is. Kinderen met een beperking ontvangen hier onderwijs en zorg en ondersteuning waar dat nodig is. Daarnaast sluiten ze aan bij de reguliere klas waar dat kan. Sommige leerlingen kunnen met de ondersteuning van ‘Samen naar School’ helemaal meedraaien met een reguliere klas.
Huidig schoolsysteem staat inclusief onderwijs in de weg
De ‘Samen naar School’ klas heeft een eigen weg gevonden om onderwijs te bieden aan kinderen met een beperking die dit niet kunnen krijgen in het huidige onderwijssysteem. Elke klas is een particuliere stichting die met steun van Het Gehandicapte Kind en de zorgbudgetten van de leerlingen draaiend gehouden wordt. De leerlingen uit de klas moeten vaak uit hun leerplicht ontheft worden om in de klas te kunnen zitten en daar onderwijs te kunnen ontvangen. Ouders vragen bijna allemaal elk halfjaar opnieuw een beschikking aan bij de gemeente om aanspraak te kunnen maken op bekostiging. In een andere motie van Westerveld en Kwint die tegelijkertijd is aangenomen, wordt dan ook gevraagd dit termijn te verruimen. Het voorbeeld wordt aangedragen van ouders van een kind met het syndroom van Down die elk halfjaar moeten aantonen dat hun kind nog steeds die beperking heeft.
Regering maak inclusieve initiatieven mogelijk
De oproep in de motie past binnen de bredere opdracht voor de Nederlandse staat om geleidelijk inclusief onderwijs te realiseren. Een opdracht die volgt uit de ratificatie van het VN-Mensenrechtenverdrag Handicap in 2016. Door het onderwijs gegeven in de ‘Samen naar School’ klassen officieel te erkennen, kunnen kinderen met een beperking opgroeien in dezelfde omgeving als hun broers, zussen en andere leeftijdsgenoten uit de buurt. Dit maakt een inclusieve onderwijsomgeving mogelijk waarin kinderen met en zonder beperking samen leren, werken en spelen.
Meer informatie
- De motie over het erkennen van de 'Samen naar School' klas als onderwijsprogramma
- Meer informatie over de 'Samen naar School' klas
Credits foto: Hans Moolenaar op Montessorischool Heerhugowaard met een 'Samen naar School' klas