Scroll down

Alternate Text
News banner

Inclusief onderwijs alleen mogelijk met toegankelijke schoolgebouwen

Het College voor de Rechten van de Mens roept op 25 februari de regering op duidelijke afspraken te maken over de fysieke toegankelijkheid van scholen. Zonder toegankelijke schoolgebouwen kan inclusief onderwijs niet gerealiseerd worden, zo stelt het College. De oproep volgt uit een recent oordeel van het College, waarin een school in het voortgezet onderwijs verboden onderscheid maakte op grond van handicap of chronische ziekte door het schoolgebouw niet toegankelijk te maken voor een van haar leerlingen die in een rolstoel zit. De Nederlandse staat is met de ratificatie van het VN-Mensenrechtenverdrag Handicap in 2016 de verplichting aangegaan een inclusief onderwijssysteem te realiseren. Een toegankelijk schoolgebouw staat aan de basis hiervan. Defence for Children is verheugd over het oordeel en bijbehorende oproep van het College. Het is van groot belang dat het advies wordt omgezet in beleid, zodat schoolgebouwen in Nederland voor iedereen toegankelijk zijn.

Oordeel College over klacht leerling

De klacht betreft een leerling die vanwege haar rolstoel niet zelfstandig de toegangsdeur van het schoolgebouw kon openen waar haar school en twee andere scholen zitten. De ouders vragen op de eerste schooldag in augustus 2017 aan de school om doeltreffende aanpassingen te treffen. Uiteindelijk duurt het twee jaar totdat de school in december 2019 stappen onderneemt. Er wordt een elektrische bediening aan de toegangsdeur van het schoolgebouw aangebracht. Hoewel de leerling sindsdien het gebouw wel zelfstandig kan betreden, kunnen de branddeuren die de verschillende scholen scheiden dicht zitten. In dit geval kan de leerling alsnog niet zelfstandig bij het gedeelte in het gebouw komen waar haar school zit. Het College concludeert daarom dat de school zich onvoldoende heeft ingespannen om doeltreffende aanpassingen binnen een redelijke termijn te treffen. Om die reden is er sprake van discriminatie op grond van handicap of chronische ziekte.

Gebouwen in onderwijs niet rolstoeltoegankelijk

Het College wil dat er meer aandacht komt voor de toegankelijkheid van schoolgebouwen, met name het zelfstandig kunnen betreden van het gebouw. In de jaarlijkse rapportage uit 2019 over de naleving van het VN-Mensenrechtenverdrag Handicap signaleerde het College al dat een aanzienlijk deel van de gebouwen in het primair en voortgezet onderwijs niet rolstoeltoegankelijk is. Het College adviseert minister Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media naar aanleiding van bovengenoemd oordeel in een brief om termijnen in te stellen om toegankelijke schoolgebouwen te realiseren. In de brief wijst het College, als toezichthouder bij het VN-Mensenrechtenverdrag Handicap, de minister op de verplichting van lidstaten om toe te werken naar een inclusief onderwijssysteem. Wanneer schoolgebouwen onvoldoende toegankelijk zijn, kan een inclusief systeem niet gerealiseerd worden.

Autonomie van mensen met een beperking vergroten

In een brief aan minister Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties vraagt het College  aandacht voor verheldering van de toegankelijkheidsnormen van het Bouwbesluit 2012. Het schoolgebouw uit het oordeel is drie jaar geleden gebouwd en gerenoveerd. De bouwplannen voldeden aan de normen uit het Bouwbesluit, vandaar dat het schoolbestuur ervan uitging dat de gebouwen toegankelijk zouden zijn voor iedereen. Het College wijst op het feit dat in de toegankelijkheidsnormen die gelden wordt gekeken naar afmetingen van deuren, doorgangen, liften en dergelijke en naar het ontbreken van obstakels. In de brief benadrukt het College dat hierbij ook aandacht moet zijn voor het zelfstandig kunnen openen van deuren door mensen met een functiebeperking. Het VN-Mensenrechtenverdrag Handicap is immers opgesteld om de autonomie van mensen met een beperking te vergroten. 

Meer informatie

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Zorgelijke bevindingen in de Staat van het Onderwijs 2023

Op 10 mei verscheen de Staat van het Onderwijs van de Onderwijsinspectie. Het rapport laat zien dat gelijke kansen in he…


Lees meer

Werkagenda inclusief onderwijs niet conform verdragsverplichtingen

Op woensdag 5 april jl debatteerde de Tweede Kamer over passend en inclusief onderwijs. De Tweede Kamer is kritisch op h…


Lees meer

College oordeelt in zaak thuiszittend kind met handicap

In een recente uitspraak oordeelt het College voor de Rechten van de Mens dat een scholenstichting een verboden ondersch…


Lees meer
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Door gebruik te maken van onze website gaat u akkoord met ons beleid. Privacy verklaring
Ja
Nee